Disneys magiske verden

Disneys magiske verden

Brandts viser originaltegninger fra Disney-film gennem 80 år.



TOM JØRGENSEN



Det første spørgsmål, der trænger sig på i en anmeldelse af denne udstilling, er det helt overordnede: Er Disney-tegninger et lødigt nok emne for et dansk kunstmuseum? Taget i betragtning at der tidligere har været massiv kritik af udstillinger med modekreationer og formel 1-biler.


Det objektive svar må være et ubetinget ja. Disney-universet har haft stor indflydelse på f.eks. pop-kunsten, og som en mediemæssig og kulturel faktor har koncernens indflydelse været kolossal på et globalt plan. At de enkelte tegninger har en kunstnerisk meget stor værdi, gør kun relevansen af denne udstilling endnu mere tydelig.


For de større børn

Tematisk har man fra Brandts side valgt at inddele udstillingen i fem hovedpunkter: myter, fabler, legender, skrøner og eventyr. Områder, der dækker mange af Disneys publikumstræffere som ”Snehvide”, ”Tornerose”, ”Sværdet i stenen”, ”Herkules”, ”Den lille havfrue” og ”Frost”. En dansk forbindelse er H.C. Andersens eventyr, hvis havfruefortælling i tegnefilmen får en typisk ”disneysk” happy ending, ”Frost”, som er baseret på ”Snedronningen”, og ”Den standhaftige tinsoldat”, som er én af de otte animerede film i ”Fantasia 2000”.


Disneys inspiration fra myter og eventyr forklares på såvel tekstplancher og i kataloget, men når, skønt meget læseværdigt, kun lige at ridse i overfladen. Det kunne have været rigtigt spændende, hvis Brandts var gået endnu mere i dybden med emnet, måske endda på et forskningsmæssigt plan.

Heldigvis har Brandts holdt sig fra at forvandle udstillingsrummene til en temapark med glitter, stads og prinsessekjoler. De helt små børn vil således nok finde udstillingen en smule for voksen og kan i stedet gå ind i legerummet, hvor de kan få et kursus i tegnefilmens helt basale kunst. Med supplement af store fotostater af udvalgte tegninger er ophængningen stram og sober. Videoskærme med klip fra filmene og en lille minibiograf, der viser spillefilm i deres fulde længde, føles som en naturlig og relevant del af helheden.


Tegnekunst af højeste klasse

Det der bærer udstillingen, er imidlertid tegningerne selv.


Fra ”Snehvide” fra 1937 til ”Frost” fra 2013 demonstreres det, hvor eminent dygtige Disney-tegnerne er. Altid helt fremme i skoene, hvad angik de tekniske filmiske virkemidler, hentede Walt Disney simpelthen de bedste tegnere og animatorer til studierne i Burbank i Californien.


Plastisk overbevisende, fantasifuldt og humoristisk er dette tegnekunst af højeste klasse, og varme barndomserindringer trænger sig uvilkårligt frem, som man går forbi originaltegninger fra ”Sværdet i sneen”, Fantasia” og ”Robin Hood”, ligesom man husker, hvor stor en virkning ”Frost” havde på ens egne børn, når man ser det strålende, men kolde ispalads i Arendal, som Elsa på magisk vis får fremtryllet.


Se videoerne: Da Anders And gik i naziuniform og heilede

Kunstnerisk set opdager man, hvordan Disney-tegnerne er blevet inspireret af så forskellige kilder som art nouveau, middelaldermanuskripter, gotiske katedraler, klassisk græsk arkitektur, Michelangelo og William Blake. Et filmisk mesterværk i denne sammenhæng er den første Fantasia-film fra 1940, hvor tegnerne og animatorerne har fået lov til på kåd og næsten surrealistisk vis at lege med farver, former og genren selv. Tegningerne herfra taler for sig selv.


Hører man til dem, der simpelthen elsker Disney-universet på trods af den notorisk aggressive markedsføring fra koncernens kæmpe pengemaskine, er denne udstilling et must. Den bringer glade minder frem, udvider smilehullerne og vækker ens glemte indre barn. Det er simpelthen en fornøjelse.

Eikon Kunstformidling ved Tom Jørgensen

mail@eikon-kunstformidling.dk

Tlf. +45 2589 3981

CVR-nr.: 29988617